Doelen van de les:
- Je kunt drie perioden in de beeldcultuur (klassiek, modernistisch en postmodern) beschrijven.
- Je kunt een beeld onderzoeken en omschrijven waarop de betekenis van het beeld gebaseerd is.
- Je kunt aan de vorm of inhoud van een beeld een open en controleerbare opdracht koppelen.
De opdracht van de les:
*Eerste opdracht:
De eerste opdracht van vandaag gaat in op de bovenstaande doelstellingen. In drietallen kies je een kunstwerk uit, die je vervolgens gaat "bekijken". Het is de bedoeling dat je omschrijft wat je op het beeld ziet, wat je erbij denkt en hoe je erbij voelt.
De eerste opdracht van vandaag gaat in op de bovenstaande doelstellingen. In drietallen kies je een kunstwerk uit, die je vervolgens gaat "bekijken". Het is de bedoeling dat je omschrijft wat je op het beeld ziet, wat je erbij denkt en hoe je erbij voelt.
Het is dan ook zeer belangrijk dat als je in je stageklas een kunstwerk laat zien je met de leerlingen een kijkrondje doet. Vraag aan ze: 'Wat zie je?' 'Waar denk je aan?' en 'Wat voel je?' Je moet je leerlingen als het ware leren kijken. Vervolgens was het de bedoeling om in dezelfde drietallen een pod-cast te maken over het gekozen kunstwerk. In de pod-cast vertel je met je groepje wat er volgens jou afspeelt op het gekozen kunstwerk/ beeld. Maak er je eigen verhaal bij.
*Tweede opdracht:
De tweede opdracht was minder op de doelstellingen van de les gericht. Deze opdracht was meer een "inspiratie opdracht" om in je stageklas uit te voeren. Ik had als opdracht voor groep 7 om een landschap waar iets dramatisch gebeurd af te beelden. Het was de bedoeling dat je met ecoline verfde.
Doel 1: Je kunt drie perioden in de beeldcultuur (klassiek, modernistisch en postmodern) beschrijven.
In de les hebben we kort, maar krachtig drie verschillende perioden in de beeldcultuur beschreven. We hebben eerst klassieke schilderijen bekeken. De klassieke schilderijen zijn vaak traditioneel. Vervolgens hebben we modernistische schilderijen bekeken. De modernistische schilderijen zijn "nieuwer" dan de klassieke schilderijen en een stuk abstracter. Het is niet raar als een kunstwerk alleen maar uit strepen en/of kleurvakken bestaat. Als reactie op de modernistische stroming ontstond het postmodernisme. Een van de belangrijkste kenmerken van het postmodernisme is de twijfel aan de waarheid.
Doel 2: Je kunt een beeld onderzoeken en omschrijven waarop de betekenis van het beeld gebaseerd is.
In de les hebben we in drietallen een beeld onderzocht terwijl we een pad-cast opnamen. Ik zat samen met Cindy en Louise in het groepje. We hadden een beeld van Frozen uitgekozen. Louise speelde de lerares en Cindy en ik waren de leerlingen. Louise stelde vragen aan de hand van de plaat aan ons. De vragen waren gebaseerd op de eerder genoemde vragen: "Wat zie je?" "Wat denk je?" en "Wat voel je?" Door het stellen van deze vragen onderzocht Louise de betekenis waarop het beeld gebaseerd is. De antwoorden van Cindy en van mij omschreven dan waar de betekenis van het beeld op gebaseerd is.
Doel 3: Je kunt aan de vorm of inhoud van een beeld een open en controleerbare opdracht koppelen.
Doel 3: Je kunt aan de vorm of inhoud van een beeld een open en controleerbare opdracht koppelen.
In een eerdere blogpost heb ik al uitgelegd wat een controleerbare- en wat een open opdracht is. Een controleerbare opdracht betekend letterlijk een opdracht die controleerbaar is. Door het thema of de richtlijnen die gegeven worden bij de opdracht kan je controleren of de opdracht goed is uitgevoerd. Bij een beeld of kunstwerk kun je dus ook een controleerbare opdracht geven. De eerste opdracht die wij deze les uitgevoerd hebben was bijvoorbeeld een controleerbare opdracht. Het is namelijk controleerbaar of je met de pod-cast het kunstwerk/beeld goed onderzocht en omschreven hebt.
Bij een open opdracht word je veel "vrijer" gelaten en hoef je niet aan eisen van een opdracht te voldoen, je kan je eigen input geven. De eerste opdracht die wij deze les uitgevoerd hebben was dus ook voor een deel een open opdracht. We waren namelijk zelf in staat om een eigen kunstwerk/ beeld te kiezen. Zo zijn er nog veel meer mogelijkheden om een open- en controleerbare (of een combinatie van die twee) opdrachten te verzinnen.
Het eindresultaat
Helaas kan ik het eindresultaat van de eerste opdracht (de pod-cast) nu niet laten zien. Het fragment van de pod-cast is opgeslagen op een Ipad van de Hoge School en nu dus buiten mijn bereik.
Het eindresultaat van de tweede opdracht kunt u hieronder zien. Ik heb gekozen om als landschap waar iets dramatisch afspeelt de bosbranden in Californië weer te geven.
Bij een open opdracht word je veel "vrijer" gelaten en hoef je niet aan eisen van een opdracht te voldoen, je kan je eigen input geven. De eerste opdracht die wij deze les uitgevoerd hebben was dus ook voor een deel een open opdracht. We waren namelijk zelf in staat om een eigen kunstwerk/ beeld te kiezen. Zo zijn er nog veel meer mogelijkheden om een open- en controleerbare (of een combinatie van die twee) opdrachten te verzinnen.
Het eindresultaat
Helaas kan ik het eindresultaat van de eerste opdracht (de pod-cast) nu niet laten zien. Het fragment van de pod-cast is opgeslagen op een Ipad van de Hoge School en nu dus buiten mijn bereik.
Het eindresultaat van de tweede opdracht kunt u hieronder zien. Ik heb gekozen om als landschap waar iets dramatisch afspeelt de bosbranden in Californië weer te geven.
Bedankt voor het lezen!
Manon.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten