dinsdag 18 oktober 2016

Les 3, 07/10/2016

Vorige les hadden we van verpakkingsmateriaal een "racemonster" gemaakt. Deze les gingen we bij Beeldende Vorming een stop-motionanimatie filmpje maken met ons racemonster als hoofdrol! De derde les had drie verschillende doelstellingen.

Doelen van de les:
  • Je kunt een korte stop-motionanimatie maken waarin bewegingssuggestie tot uitdrukking komt.
  • Je kunt benoemen welke werkprocessen aan bod zijn gekomen bij de totstandkoming van de animatie.
  • Je kunt met een vooraf bepaalde (beoordelings-)criteria reflecteren op het eigen (groeps-)werkstuk.
De opdracht van de les:
Deze les hadden we als opdracht om een korte Stop-motionanimatie film te maken. Met dezelfde groep als vorige week gingen we meteen enthousiast aan de slag. Een stop-motionanimatie is een filmpje die uit allemaal foto's bestaat. Als eerst maakte we een "storyboard", we bedachten dus de verhaallijn. Ons racemonster zou gaan vliegen tussen de bergen en vervolgens neerstorten. Vervolgens maakte we de decoratie voor bij ons verhaal. We konden gebruik maken van een green-screen, hierdoor konden we een perfecte omgeving voor het verhaal creƫren. Daarna was het tijd voor het leukste: Het opnemen van onze stop-motionanimatie film!
Doel 1: Je kunt een korte stop-motionanimatie maken waarin bewegingssuggestie tot uitdrukking komt.
Bij het maken van een stop-motionanimatie is het de bedoeling dat je een leuk filmpje maakt d.m.v. allemaal foto's achterelkaar te plakken. Je kan een bewegingssuggestie tot uitdrukking laten komen door het object, ons racemonster, steeds een klein beetje te verplaatsen. Door steeds een nieuwe foto te maken van dezelfde setting, maar met het racemonster net iets anders krijg je een leuk effect. Als je de foto's namelijk snel achter elkaar afspeelt krijg je een bewegingssuggestie. Het lijkt of het racemonster echt beweegt.

Het opnemen van onze stop-motionanimatie film


















Doel 2: Je kunt benoemen welke werkprocessen aan bod zijn gekomen bij de totstandkoming van de animatie.
In het beeldend onderwijs kan men verschillende werkprocessen volgen: nabootsen, experimenteren/ improviseren, associatief werken, gebruik van toeval als ordeningsprincipe, planmatig en gefaseerd werken.

Bij het tot stand laten komen van onze animatiefilm hebben we vooral het werkproces experimenteren veel gebruikt. Het was in eerste instantie nogal moeilijk om ons racemonster daadwerkelijk te laten vliegen, hoe doe je dit? Het filmen van ons vliegende racemonster heeft dan ook meerdere pogingen nodig gehad, maar door het experimenteren (wat werkt wel en wat niet?) is het ons uiteindelijk wel gelukt. Bovendien hebben we gebruik gemaakt van toeval als ordeningsprincipe en planmatig en gefaseerd werken.

Doel 3: Je kunt met een vooraf bepaalde (beoordelings-)criteria reflecteren op het eigen (groeps-)werkstuk.
Na afloop van de les hebben we als groep gekeken naar ons eindproduct. We bespraken wat we van de opdracht vonden en hoe we die uitgevoerd hebben, wat ging er goed en wat minder? Vervolgens hebben we met de gehele klas besproken wat we er van vonden. Officieel zouden we elkaars animatie nog beoordelen op vorm, inhoud en techniek via een toetsmatrijs, maar dit is niet meer ter sprake gekomen.

We hebben tijdens het maken van onze stop-motionanimatie film veel gelachen en geleerd.
Al met al was deze les zeer geslaagd.

Bedankt voor het lezen,
Manon :)





Geen opmerkingen:

Een reactie posten