zondag 25 september 2016

Les 2, 23/09/2016

Afgelopen vrijdag hadden we onze tweede les van Beeldende Vorming. Er was ons van te voren gevraagd om "verpakkingsmateriaal" mee te nemen. Denk hierbij aan voorwerpen zoals: dozen, flesjes, dopjes, etc. Ik was erg benieuwd wat we met dit verzamelde materiaal moesten doen. De tweede les had vier verschillende doelstellingen.

Doelen van de les:

  • Je kunt aangeven wat de procesdoelen en de productdoelen van de beeldende opdracht zijn.
  • Je kunt een werkstuk maken van kosteloos materiaal door middel van het werkproces experimenteren.
  • Je kunt tenminste drie verschillende assemblagetechnieken onderscheiden en toepassen in het werkstuk.
  • Je kunt een storyboard ontwerpen voor een korte stop-motion animatiefilm.

De opdracht van de les:
Nadat we de doelstellingen van deze les behandeld hadden werd de opdracht geïntroduceerd en uitgelegd. We kregen als opdracht om van oud/ kosteloos materiaal een racemonster te bouwen. Ons meegebrachte materiaal dienden dus als onderdelen voor het voertuig. De opdracht kon in je eentje uitgevoerd worden, maar er kon ook een samenwerkingsopdracht van gemaakt worden. Samen met nog zeven andere besloten we daarom om één super grote racemonster te bouwen. We legden als ons materiaal in het midden van de tafel en gingen aan de slag. Bij het uitvoeren van deze opdracht hebben we rekening gehouden met de vier doelstellingen van deze les.

Doel 1: De procesdoelen en de productdoelen
Elke opdracht bij Beeldende Vorming heeft z'n eigen proces- en productdoel. Elke opdracht die wij bij Beeldende Vorming uitvoeren bestaat dus niet slechts uit "knippen en plakken", maar er ligt een diepere gedachte achter. Zowel bij de voorbereiding als bij de uitvoering als bij het eindresultaat van de opdracht is er een doel.

Het procesdoel van deze les was om te kunnen experimenteren. Hoe kan je een goed racemonster maken met het materiaal wat je ter beschikking hebt? Hoe combineer je deze materialen en zorg je dat het één geheel wordt? Wat werkt er dus wél, en wat niet. Dit moest onderzocht worden.

Het productdoel van deze les was om aan het eind van de les een racemonster gebouwd te hebben van slechts kosteloos materiaal.

Doel 2: Een werkstuk maken van kosteloos materiaal d.m.v. het werkproces experimenteren
Dit doel sluit aan bij het procesdoel van de eerste doelstelling van deze les. Hier ligt de nadruk echter nog meer op experimenteren. Het is dus niet de bedoeling dat je meteen je eindproduct gaat maken, maar dat je voorafgaand eerst onderzoekt welke aanpak werkt en welke niet. Het proces van het maken van het racemonster is dus minstens zo belangrijk als het eindresultaat.
Experimenteren met kosteloos materiaal















Doel 3: Drie verschillende assemblagetechnieken
Bij het maken van ons racemonster is het dus de bedoeling dat er rekening wordt gehouden met de manier hoe de onderwerpen aan elkaar gemonteerd worden. De verschillende onderdelen moeten op minstens drie verschillende manieren met elkaar verbonden zien te worden. Zo hebben wij bij het maken van ons racemonster gebruik gemaakt van het lijmpistool, tape en gewone lijm. Bovendien hebben we bij het vastmaken van de vlammen aan de uitlaat (zie onderstaande foto) gebruik gemaakt van een andere manier. We hebben in het karton van de vlammen een gleuf geknipt, waardoor we die zo op de fles konden schuiven. 


Doel 4: Een storyboard ontwerpen voor een korte stop-motion animatiefilm.
Het is de bedoeling om een korte stop-motion animatiefilm te maken met onze racemonsters in de hoofdrollen. Voorafgaand aan het maken van deze film moeten we een storyboard ontwerpen. Hier komt te staan waar onze film over gaat en hoe we dat gaan aanpakken. In les drie krijgen we hier meer over uitgelegd.

Het eindresultaat:
Na circa 1.5 uur hard gewerkt te hebben was ons mega racemonster af! Ons voertuig kan niet alleen rijden, maar ook vliegen.














Bedankt voor het lezen!
-Manon

Het mega racemonster team

1 opmerking: