Doelen van de les:
- Je kunt een omschrijving geven van een aantal afzonderlijke beeldaspecten per categorie.
- Je kunt de werking van beeldaspecten in relatie brengen tot de inhoud van een beeld.
- Je kunt aangeven op welke manier beeldaspecten lessen BV op de basisschool kunnen verdiepen.
De opdracht van de les:
Deze les hebben we zelf een pop van stof gemaakt. De opdracht was verder erg open. We konden zelf kiezen wat voor soort pop we maakten en hoe. Mijn poppetje was een soort rondje met benen en grote ogen.Je begint met een schets te maken van je pop, je moet niet te dunne/ kleine delen tekenen, want dit is moeilijk om te maken. Als je schets af is dan knip je hem uit. Vervolgens kies je een kleur stof/ vilt. Je vouwt het vilt dubbel en legt je schets erop. Je prikt met veiligheidsspelden je schets aan het vilt vast. Vervolgens knip je het vilt uit. Omdat je het vilt hebt dubbel gevouwen heb je meteen twee stukjes vilt in de juiste vorm. Daarna haal je je schets weg, deze heb je niet meer nodig. Je kan nu beginnen met de twee viltjes aan elkaar te naaien. Eerst hecht je aan en vervolgens maak je allemaal steken langs de zijkant van je vilt. Let er op dat je je poppetje niet meteen dicht naait, want er moet nog vulling in. Je kan je poppetje opvullen met watjes, veren, haren, etc. Ik heb een potlood gebruikt om het wol in de pootjes van mijn poppetje te duwen. Nadat ik mijn poppetje opgevuld had kon ik hem echt helemaal dicht naaien.
Helaas hadden we niet enorm veel tijd. De ogen, de mond en het haar van mijn poppetje heb ik er dus nog snel met lijm opgeplakt. Als je meer tijd hebt, is het mooier om dit ook vast te naaien.
Mijn zelf gemaakte poppetje
|
Doel 1: Je kunt een omschrijving geven van een aantal afzonderlijke beeldaspecten per categorie.
Er bestaan verschillende soorten beeldaspecten, zoals: kleur, vorm, ruimte, textuur, compositie, etc. Wij hebben in de les dit doel behaald door ons voorafgaand aan de opdracht te oriënteren. We hebben de verschillende beeldaspecten bestudeerd. We weten nu welke beeldaspecten er zijn, wat de betekenis precies is van deze beeldaspecten en welke verschillen in niveaus er zijn in de groepen op de basisschool. Zo houden de kleuters echt van opvallende kleuren en kan een bovenbouw groep een sfeer van een afbeelding "proeven" aan de hand van de kleuren.Doel 2: Je kunt de werking van beeldaspecten in relatie brengen tot de inhoud van een beeld.
Elk beeld is anders. Elk beeld kan je dus anders interpreteren en er verschillende beeldaspecten in terug zien. Bij een 3D beeld kan je veel meer de vorm of compositie terug zien dan bij een statische tekening. We hebben in de klas verschillende werkjes gekoppeld aan verschillende beeldaspecten. Welke beeldaspecten zie je nou waar en hoe terug?
Doel 3: Je kunt aangeven op welke manier beeldaspecten lessen BV op de basisschool kunnen verdiepen.
Op elke basisschool wordt er wel eens geknutseld. Beeldaspecten kunnen deze knutsellessen verdiepen. Door beeldaspecten in een knutsel les te benoemen gaan kinderen anders naar hun eigen werk, maar ook naar het werk van andere kijken. Hoe zit zo'n beeld nou ik elkaar? De leerlingen leren o.a. het werk te waarderen en krijgen meer inzicht in het proces van een "beeld" creëren.
-Bedankt voor het lezen!
Manon.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten