Stageopdracht:
- Ontwerp een BV les op basis van het lesfasenmodel, met hedendaagse beelden in de receptieve fase, een beeldend probleem in de productieve fase en een beoordelingscriteria in de reflectieve fase.
- Je verzonnen opdracht (2D, 3D of 4D) heeft uitdagende materialen en/of technieken.
Mijn verzonnen opdracht:
Op mijn stageschool werd er veel gewerkt rond het thema kunst. Het leek mij leuk om hier op in te spelen. Ik koos de schilder Vincent van Gogh uit als inspiratiebron voor mijn opdracht.
In de receptieve fase vroeg ik de leerlingen wie hem en/of zijn werk kent. Vervolgens liet ik voorbeelden van zijn werk zien en vroeg de leerlingen goed te kijken naar zijn schildertechniek, wat viel hen op? Ik legde de leerlingen uit dat zij in de productieve fase zelf een schilderij gingen maken aan de hand van zijn techniek. De leerlingen moesten eerst met potlood een soort schets van hun werk maken. Vervolgens mochten zij met wattenstaafjes hun werk gaan "verven". De leerlingen mochten niet verven zoals zij gewend zijn, maar moesten allemaal stipjes zetten, net als van Gogh doet. Ik had expres een kleiner formaat papier gekozen zodat het niet oneindig lang zou duren. Bij de reflectieve fase hebben we met z'n allen het werk besproken en elkaars werk bekeken. De meeste leerlingen vonden het nog wel moeilijk om te verven met alleen maar stippen. De leerlingen vonden het echter wel heel erg leuk om te doen. Vooral verven met een wattenstaafje vonden zij bijzonder.
Het werk van een aantal leerlingen
De leerlingen vonden de opdracht erg leuk! De kunstwerken zijn op de onderstaande foto nog niet allemaal af, maar daar werd de volgende keer verder aan gewerkt. Inmiddels hangen de kunstwerken in het klaslokaal.
Dit was mijn laatste blogpost,
Bedankt voor het lezen!
Manon
Geen opmerkingen:
Een reactie posten